13 あたりまえ
あたりまえとは、それに気づかないほど世の中に浸透しているという状態です。解釈の差異がなく、ほとんどの人がそれを共通認識として持っていることです。あたりまえの実現と構築ほど難しいものはありません。一方で一度「あたりまえ」を実現してしまうとそれが自動的になります。それは人の思考や心が静止することをも意味します。あたりまえを創っては、それを挑戦し、またあたりまえを生み出す。そういった人の思考の継続を促すのがデザインの役割でもあると考えています。
THE NORM
“Atarimae” (the norm) is a state in which the thing has been penetrated into the surrounding where it becomes almost unnoticed. It is a state in which people share a common understanding. Nothing is more difficult than the realization and re-constructing of the norm. But once it reaches the state, it becomes automatic and unchallenged. At the same time, it means that people's thoughts and minds become stationary. We think that design can play a role in initiating and continuing the process of creating, challenging, and re-creating the norm.